Backgammon szabályok

A játék célja

A játékot két játékos játszhatja, világos illetve sötét kövekkel. A játék célja, hogy minél elõbb kivigyük az összes saját kövünket a tábláról, illetve, hogy ebben akadályozzuk az ellenfelet.

A játék menete

A játékot egy speciális, 24 háromszöget tartalmazó táblán játszák, és az alábbi helyzetből indulnak:

A fehér játékos kezd, aki a tábla jobb felső sarkából indul, a bábui jobbról balra haladnak a tábla tetején, aztán a bal oldalra érve átlápnek az alsó oldalra, ahol balról jobbra mennek tovább. A fehérrel játszó játékos a jobb alsó sarokból indul, és épp ellentétes irányba halad, mint a fehér.

A játékosok felváltva dobnak két kockával, (a dobást itt a program automatikusan elvégzi) a dobott pontoknak megfelelõen léphet a soron következõ játékos. A dobott értéket le lehet lépni egy vagy két külön kõvel is. Ha valaki párost dob, akkor ezt nem kétszer lépheti meg, hanem négyszer. Ilyenkor akár 4 különbözõ kõvel is leléphetõ a dobás. Fontos szabály, hogy ha több számot egy kõvel lép a játékos, akkor azt csak úgy teheti meg, hogy a két lépés külön-külön is szabályos legyen. (Azaz a közbülsõ lépéseknél ne legyen fala az ellenfélnek.)

Fal

Ha egy mezőn legalább 2 köve áll egy játékosnak, akkor azok falat képeznek. Erre a mezőre az ellenfél nem léphet, viszont átugorhatja.

Ütés

Ha egy játékos olyan mezõre lép, ahol az ellenfélnek pontosan egy köve van, akkor azt kiüti. A kiütött kõ a játéktér közepére kerül. A kiütött kõvel játszó játékosnak elõször mindig a kiütött köveket kell visszahoznia a játékba, amíg ez nem sikerül neki, más kõvel nem léphet.

Kiszállás

Ha egy játékosnak már minden köve az utolsó 6 mezõ valamelyikén (Az ún. kiszálló-körzetben) van, akkor megkezdheti a kövek kiléptetését. Egy kõvel akkor lehet kilépni, ha a dobott szám megegyezik a kõ mezõjének a sorszámával. Ha a játékos nem tud kiszálláskor lelépni egy dobást, mert már minden köve kisebb sorszámú mezõn áll, mint amit dobott, akkor felhasználhatja a dobást arra, hogy a legnagyobb sorszámú mezõn lévõ kövével kilépjen.

Passz

Ha a játékos nem tudja lelépni minden dobását, akkor passzol.

A játék vége

A nyertes

A játékot az a játékos nyeri, aki hamarabb kiszáll az összes kövével.

Pontrendszer Szabályzat GYIK

© FlyOrDie Online játékok